Pred nedávnom som úspešne spravil skúšky v autoškole. Tento článok je určený pre každého, kto bude v blízkej dobe robiť skúšky alebo autoškolu. Možno je to iba o šťastí, no vďaka týmto radám a tipom sa toto šťastie dá zvýšiť.

 

Priebeh skúšok

Skúšky sú rozdelené do štyroch hlavných kategórií.

  1. Písomné testy z teória
  2. Otázka policajta
  3. Kužele
  4. Jazda

Všetkým štyrom sa budeme venovať aj samostatne. Skúšky teda začínajú tým, že žiak príde do autoškoly. Žiaci počkajú na komisára. Všetci sú nervózny a vystresovaný, škvŕka im v bruchu a nervózne klepú so svojimi končatinami.

Všetci rozmýšľajú nad dobrým alebo zlým koncom skúšok. Či ich spravia úspešne alebo ich policajt z nejakého dôvodu vyhodí.

Našťastie sa netreba ničoho báť, pretože v tomto článku vypíšem všetko, čo mne pomohlo úspešne spraviť skúšky v autoškole na prvý pokus. Chcem vysvetliť celú moju stratégiu, vďaka ktorej zo mňa opadol všetok stres, ktorý som kvôli autoškole mal.

Autoškolu som robil nezvyčajných 6 mesiacov, od Augusta do Januára. Zo začiatku som si jazdy zo strachu ani neplánoval, prípadne kvôli tomu, že som nemal čas. Pociťoval som stres najmä kvôli tomu, že som si neustále musel pamätať všetky zákony, značky, technické otázky a všetko presne podľa učebnice. Akonáhle by som na niečo z toho zabudol, skúšky by som pravdepodobne nespravil, prípadne počas jazdy by mi to inštruktor vyčítal. Neustále som sa bál, že zrovna ja nebudem mať šťastie a autoškolu spravím až na niekoľký pokus potom, ako do nej investujem stovky eur a stovky hodín času.

Teraz som si až uvedomil, aký zbytočný ten stres bol. Ak by som pred skúškami mal prístup k takémuto článku, určite by som sa cítil oveľa lepšie. S týmito radami spraví skúšky v autoškole naozaj každý (kto si to zaslúži samozrejme).

Písanie testov

Písomné testy z teórie sú prvou zo štyroch zastávok k úspešným skúškam. Dohromady je 35 testov. Testy sa hodnotia pomocou bodov, kde maximum je 55 a na úspešné napísanie stačí 50. To znamená, že je tu tolerancia 1-3 chýb (podľa odvetvia otázky).

Otázky sa rozdeľujú na 3 časti. Začíname zákonom a pravidlami, potom sú značky a na koniec križovatky. Križovatky sú najjednoduchšie, pretože sa všetky riešia rovnako, pomocou jednoduchých pravidiel.

Križovatky sú naozaj jednoduché a pri pohľade na hociktorú z nich stačí použiť niekoľko pravidiel. Križovatky riešime tak, že sa na ňu samozrejme pozrieme, a zistíme, podľa čoho na nej riadime dopravu.

Buď sú tam semafóry, značky, policajt, alebo platí prednosť sprava.  Križovatky majú svoje pravidlá, je ich málo a sú jednoduché. Križovatky sa dokonca dajú aj naučiť naspamäť, pretože ich je pomerne málo.

Značky dávajú zmysel a tiež ich nie sú tisícky. Stačí si ich preštudovať, zapamätať a všímať si ich na cestách.

Zákon a pravidlá sú zaujímavejšie, pretože otázky sú niekedy naozaj vtipne formulované a správna odpoveď nemusí dávať zmysel.

Na testy som použil tento trik

Urobil som všetky testy. Na papierik som si napísal čísla testov (1-35) a vyčlenil som si na riešenie 4 hodiny. Ak som test spravil úspešne, vyškrtol som si ho ako hotový. Ak sa mi test nepodaril, poznačil som si ho a hneď som ho spravil odznovu, už úspešne. Takto som spravil všetkých 35 testov a zvýšil som si sebavedomie tak, že testov som sa vôbec nebál. Vedel som ich už takmer naspamäť. No tie, ktoré sa mi nepodarili a mal som ich poznačené som predsa len spravil ešte raz. To znamená, že niektoré testy som robil až 3 krát. Každopádne vďaka tomu som z písomných testov nemal žiadny strach a na skúškach som ho napísal na 53 bodov, tj. s jednou chybou.

Na tieto písomné testy si nezabudnite priniesť svoje pero. Príďte na čas a zabudnite na alkohol. Pred skúškami sa normálne najedzte, kľudne si dajte kávu.

 

Otázka policajta

V mojom prípade sme sa po dokončení testov presunuli na autocvičisko s kužeľmi. Pred sadnutím do auta sa nás pán komisár spýtal otázku. Klasická policajná otázka, iným slovom technická otázka alebo otázka z konštrukcie.

Ja som dostal otázku: „Čo si skontrolujeme na vozidle z vonku?“. Odpovedal som; Či nám niečo nevyteká, či máme nepoškodené a riadne natlakované pneumatiky, či nemáme poškodenú karosériu, v zime či máme odprataný sneh a ľad.

Moja odpoveď stačila a pán komisár ma poslal za volant.

 

Kužele

Na kužele, ak sa nemýlim, dostávame 10 minút. S prehľadom je to dostatok času. Nehľadí sa tu na techniku alebo rýchlosť, jediné čo je treba splniť je prejsť kužele bez kontaktu. Teda jediná chyba, ktorá sa tu dá spraviť je zhodenie alebo dotknutie sa kužeľu. Akonáhle ste aspoň trochu zažitý do ovládania auta a do šoférovania, stačí ísť pomaly a opatrne, kedy kužele nie sú žiadnym problémom. Najviac treba byť opatrný pri parkovaní. Máte neobmedzený počet rôznych náprav a narovnaní, netreba sa ponáhľať. Ak cúvanie do parkovacieho miesta nevyzerá najlepšie, radšej sa vyrovnajte a s prehľadom zaparkujte.

Keď som robil skúšky ja, boli sme traja. Jeden kolega bol na kužeľoch vyhodený, kedy som ho neskôr zaviezol do mesta, a zhorel na zlom vymeraní. Dotkol sa kužeľu a skončil.

Treba si teda udržovať od kužeľov odstup. Podľa komisára stačí ťuknutie a je koniec. Radšej sa viac krát narovnávať, než zbytočne riskovať.

 

Jazda

Hneď po dokončení kužeľov sme sa dohodli, že idem jazdiť prvý. Na cvičisko prišlo smetiarske auto a ja za volantom som mu musel uhnúť. Nemal som pri tom pás, ani zapnuté svetlá, jednoducho nič a cúvaním som uhýbal smetiarskemu autu. Myslel som si, že už som si tým vyslúžil odchod. Na moje prekvapenie nie.

Nestavil som si teda sedačku, zapol pás, nastavil zrkadlá, zapol svetlá… nezabudnite povedať celej posádke auta, aby si zapli pás. Podľa mojich informácií je vašou povinnosťou pripomenúť všetkým ľudom vo vašom aute, aby si zapli pásy. Komisár ani inštruktor pás mať nemusia, pretože komisár je v službe ako policajt a inštruktor pás mať nemusí, pretože musí mať možnosť zasiahnuť vám do šoférovania a pás by ho v tom obmedzoval.

Bol som pripravený na jazdu a ako prvé som zaviezol kolegu, ktorý zlyhal na kužeľoch. Nejakým stresovým spôsobom som mu zastavil na zastávke autobusu.

Skúšky som robil na konci Januára, boli zasnežené a zamrznuté cesty, čiže okrem hlavných ciest som ani nemal možnosť zaradiť 3. rýchlosť. Chodil som opatrne a pomaly, za čo ma aj na konci komisár pochválil.

Komisár ma teda navigoval a ja som počúval príkazy. Riešil som križovatky, kruhové objazdy a semafóry. Približne v trištvrte jazdy som dostal príkaz, aby som išiel na parkovisko supermarketu a zaparkoval.

Mal som blbú otázku a spýtal som sa či môžem zaparkovať predom auta alebo mám zacúvať, komisár povedal, že ako len chcem. Na prvý pokus som zaparkoval, vyparkoval a opustil parkovisko.

Druhá polovica jazdy už prebiehala v centre mesta. Keďže som jazdil v pracovný deň okolo 10, premávka aj tu v Piešťanoch bola minimálna. Tak som bez väčších problémov jazdil, pozeral som vždy do spätných zrkadiel, púšťal chodcov a dodržiaval všetky predpisy.

Jednu menšiu chybu som samozrejme urobil. V centre mesta, kto vie tak v Piešťanoch pri pošte, predo mnou išiel traktorík mestských služieb. Išiel asi 10 km/h čiže som ho samozrejme mal obehnúť. Nebol som však sebavedomí, tak som sa na ten traktorík rýchlo a moc blízko nalepil a neskoro som začal predbiehať. Zlízal som si za to pripomienku inštruktorky aj komisára. Bola to však len subjektívna chyba, neporušil som zákon a ani nikoho doslova neohrozil. Komisár to na konci započítal ako konečný stres.

Po tomto manévri, asi po dvoch križovatkách som mal zastaviť. Začal som už panikáriť a stresovať, že už mi jazda končí, tak som zaparkoval pred niekoho bránou do dvora. To je samozrejme zle, pretože nemôžte parkovať pred niekoho vchodom na pozemok. Pod tým stresom a ďalších pripomienkach som to posunul ďalej a konečne zastavil. Vydýchol a vystúpil.

Komisár dal krátky monológ, v ktorom ma aj pochválil za opatrnosť a zároveň mi pripomenul tie moje chybičky. Podpísal mi papier o úspešnosti a pridal poznámku, že mám 17, že ešte nebudem jazdiť sám ale s niekým starším a že si na mňa budú dávať pozor. Poďakoval som a šťastný som sa vybral domov.

Rady, tipy a triky na skúšky v autoškole, ktoré som dodržiaval ja

Deň pred skúškami som si na mobile úspešne spravil všetky testy. Prešiel som si mesto cez google streetview a popozeral si väčšinu križovatiek v Piešťanoch.

Na papier som si taktiež napísal akési body, ktoré som si v hlave dokola opakoval, ktoré som chcel dodržiavať.

  1. Neprekračovať rýchlosť
  2. Pri každom odbočovaní pozrieť do zrkadla
  3. Vždy dávať smerovky
  4. Sledovať všetky značky
  5. Stáť na STOPke
  6. Pozerať a púšťať na všetkých prechodoch
  7. Pozerať značky s tvarom križovatiek
  8. Radiť a podraďovať, aby som ukázal, že to viem – (vraj to majú komisári radi, keď im ukážete, že auto viete naozaj sebavedomo ovládať)
  9. Nesmrdieť

Rekapitulácia

Ak si teda spravíte všetky testy, viete sebavedomo ovládať auto, nikam neponáhľate a dodržujete aj tieto rady, autoškolu hravo spravíte aj na prvý pokus.